星期一, 7月 17, 2006

我不是馬來精

有人說精英,有人叫精華,不過還沒聼過精巫,精馬……
今天友人問我會馬來話嗎?
我當然會啊!

什麽程度嘛……

已經好久好久沒有用了,
雖然有時會看馬來頻道,
會看印度片上的馬來字幕……

其實,我會看馬來報紙和聼馬來新聞啊~

不過,不要叫我寫,
當年就是因爲馬來文拿不到 CREDIT 所以沒有繼續上高中,
我想我那些老師和同學們,
應該萬萬沒想到,
我就這樣栽了,
人生第一次栽跟斗,
也許因爲以前沒學好爬起來的本領,
所以就賴著不起來了……

看到阿敏妹妹的馬來文功力,
真是讚!
嘆爲觀止!哈哈~
也許漂流美人一樣也是一口漂亮馬來語,
要不然小妮子們怎麽到大學裏混?

Entah betapa lama, tanpa menggunakan bahasa melayu; sebenarnya saya
memang benci pada bahasa ini, kalau bukan kerana bahasa ini, SPM saya tidak akan
jadi sijil pangkat II. Rakan-rakan melayu saya berjaya melanjutkan
pelajaran mereka ke STPM, University……Malah saya……
Apa gunanya saya membasirkan enam tahun di sekolah menengah belajar satu
bahasa yang tidak berfungsi dalam kehidupan atau pekerjaan saya? Bukankah lebih
baik pergi ke sekolah Cina ataupun sekolah convent? Mahirkan bahasa Inggeris,
memang impian saya sejak belajar di sekolah rendah.

Hari ini, tiba-tiba rakan Singapura saya begitu kagumkan, apabila
mengetahui saya boleh membaca suratkhabar melayu. Pada saat itu, saya terasa
betapa tuah, kerana mengetahui satu bahasa yang tidak dipelajari oleh
kebanyakan orang cina di sini. Walaupun, saya bersetuju dengan kata dik
Min,inilah bahasa xxxx, hanya manusia seperti kami
terpaksa mempelajarinya.

Tadi ternampak seorang pemuda belajar bahasa melayu di dalam MRT,nampaknya
saya harus belajar satu lagi bahasa yang baru, sebelum semua orang Cina di
sini boleh bertutur dalam bahasa melayu~ Hantu KIASU ini memang
mustahil dihapuskan dalam hati cetek saya! Ha haaaa……

哈哈~發現自己用詞很有限,
嚴重退步,
得多多向其他馬來精請教~o_O"

也許不是我馬來文退步,
而是根本一直都很爛~

Adoi~~~~

沒有留言:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

鳴謝

魔女音符

那些曾經~

總網頁瀏覽量

安静聆听

點點算算

魔幻视界

魔幻視界插曲:二人同行(郭美美)

2010《魔幻視界》(請摸圖)

2010《魔幻視界》(請摸圖)
和U一起上Facebook!

《拍。賣》